Postępy psychiatrii i nuerologii


ISSN 1230-2813
ISSN online 2720-5371 

JCR Impact Factor: 0,7
CiteScore 2023: 0,9
Punktacja MEiN: 70
Index Copernicus 2023: 153,00

Czasopismo indeksowane w PubMed.

Zachęcamy nasze Czytelniczki i naszych Czytelników do kontynuacji, wznowienia lub rozpoczęcia prenumeraty kwartalnika w 2025 roku. Czasopismo potrzebuje Państwa wsparcia – by stawało się coraz lepsze i mogło więcej Państwu zaoferować.

Panel redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online

Archiwum 1992–2014

2002, tom 11, zeszyt 2
Prace poglądowe

Kindling jako przedkliniczny model drgawek

Janusz Szyndler1, PAULINA ROK2, ALEKSANDRA WISŁOWSKA2, AGNIESZKA CZŁONKOWSKA1, Piotr Maciejak5, MAREK SIEMIĄTKOWSKI3, Halina Sienkiewicz-Jarosz4, Adam Płaźnik1,5
1. Katedra i Zakład Farmakologii Doświadczalnej i Klinicznej Akademii Medycznej w Warszawie
2. Studenckie Koło Farmakologiczne przy Katedrze i Zakładzie Farmakologii Doświadczalnej i Klinicznej Akademii Medycznej w Warszawie
3. Zakład Farmakologii i Fizjologii Układu Nerwowego Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie oraz Katedry i Zakładu Farmakologii Akademii Medycznej w Warszawie
4. I Klinika Neurologiczna Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie
5. Zakład Neurochemii Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie
Postępy Psychiatrii i Neurologii, 2002, 11, 97-115
Słowa kluczowe: kindling, drgawki, padaczka, modele zwierzęce
Streszczenie

Zjawisko kindling, czyli drgawek rozniecanych, jest uważane za zwierzęcy model padaczki płata skroniowego. Jego istotę stanowi nasilenie gotowości drgawkowej powstające pod wpływem powtarzania podprogowych impulsów elektrycznych lub podawania substancji prodrgawkowych w dawkach podprogowych. Jest ono szczególnie interesującym modelem, przy pomocy którego można badać następcze zaburzenia emocjonalne i behawioralne, występujące u zwierząt, jak również u chorych na padaczkę ludzi. W pracy przedstawiono przegląd zwierzęcych modeli stosowanych do badania mechanizmów napadów drgawek i działania leków przeciwpadaczkowych Omówiono także najważniejsze mechanizmy leżące u podłoża zaburzeń drgawkowych, w tym rolę układu glutaminergicznego, GABA-ergicznego, rolę neuropeptydu Y i adenozyny, ze zwróceniem szczególnej uwagi na zjawisko tzw. długotrwałego wzmocnienia synaptycznego (LTP). Omówiono także wpływ kindling na zachowanie zwierząt, próbując znaleźć korelacje między zaburzeniami psychicznymi występującymi u osób chorych na padaczkę a zaburzeniami zachowania u zwierząt w modelach epilepsji.

Adres do korespondencji
Adres: Dr J. Szyndler, Katedra i Zakład Farmakologii Doświadczalnej i Klinicznej Akademii Medycznej,
ul. Krakowskie Przedmieście 26128, 00-927 Warszawa
Dbamy o Twoją prywatność

Ciasteczka, czyli niewielkie dokumenty tekstowe, wykorzystywane są przez witryny internetowe, aby poprawić efektywność korzystania z nich przez użytkowników.

Zgodnie z prawem, zezwala się na zapisywanie ciasteczek na urządzeniu użytkownika tylko wtedy, gdy są one kluczowe dla działania danej strony. W przypadku innych typów ciasteczek, wymagana jest zgoda użytkownika.

Nasza strona wykorzystuje różnorodne ciasteczka, w tym te dostarczane przez zewnętrzne serwisy, które są obecne na naszym portalu.

Dostosuj zgody
Twoje wybory dotyczące prywatności

W tym panelu możesz wyrazić swoje preferencje związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych. Możesz przejrzeć i zmienić wyrażone wybory w dowolnym momencie, wyświetlając ten panel ponownie za pomocą podanego łącza. Aby odmówić zgody na określone czynności przetwarzania opisane poniżej, wyłącz przełączniki lub użyj przycisku „Odrzuć wszystko” i potwierdź, że chcesz zapisać swoje wybory.

Te pliki są niezbędne do działania naszej strony internetowej, dlatego też nie możesz ich wyłączyć.
Ciasteczka preferencyjne pozwalają witrynie przechowywać dane zmieniające jej wygląd lub sposób działania, takie jak wybrany język lub region pobytu użytkownika.
Umożliwia wykorzystanie pamięci przeglądarki (takiej jak ciasteczka) związanej z analizą, np. czas trwania wizyty.
Ciasteczka marketingowe są używane do monitorowania aktywności użytkowników na różnych witrynach internetowych. Mają za zadanie prezentować reklamy dopasowane do zainteresowań i potrzeb konkretnych użytkowników, co sprawia, że są one bardziej wartościowe dla wydawców oraz zewnętrznych reklamodawców.